FINA RECENSIONER

Det känns så roligt att det redan dykt upp fina recensioner av vår bok! Här nedan följer en. Skriven av Belinda Graham i Tidningen Kulturen. Belinda har enligt mig precis satt fingret på det jag och syrran ville få fram genom att göra just denna bok. Har därför tagit mig friheten att lägga upp delar av artikeln här på bloggen. Helheten går att läsa under länken ovan.

OM ATT HITTA SIN RÖST I DEN EGNA GARDEROBEN

Medan Underbara Clara: vintagepimp och hemmafix marknadsförde billig och miljövänlig inredning med ärvda saker och loppisfynd så tar boken Underbara Claras garderob: pimpa, sy och fixa med läsaren till garderoben. Samma princip kan användas där. Skillnaden är att nu tar Clara hjälp av sin syster modedesignern Anna Lidström. Även massproducerade plagg kan bli ovanliga och personliga. Det mesta är värt att räddas. Åtminstone dragkedjan och knapparna. Skor med decoupage, väska av en sjal, poncho av en trasmatta och smycke av en cykelslang. Systrarna drar sig inte för alla typer av återbruk.

Men det bästa är faktiskt texterna mitt emellan, som handlar om olika teman, som t.ex. om systerskap, om hur de växte upp parallellt till två helt olika skapande individer. Lilla Clara skrev i sitt block och är idag framgångsrik bloggerska. Lilla Anna sydde på sin symaskin och är idag designer.

Clara har också skrivit personliga texter om kroppsnojor, som när hon slutade gå till stranden och tycka det var kul att bada (hon var 16) och om boken hon lånade av sin syster Anna, där hon läste en essä av Jonna Berg om att hitta sin egen stil. Från den dagen slutade Clara vara mainstream – de nya kläderna till skolstarten skulle inte inhandlas på H&M i Umeå utan på Myrorna/Röda Korset/Stadsmissionen istället...

- Blinda Graham