Jag har blivit som besatt av en app, Kaleidomatic heter den. Jag kan leka hur länge som helst med olika motiv. Finns ingen hejd på hur skruvat det kan bli! Kan rekommenderas som helgsyssla för den form- och mönsterintresserade. Här är några snurriga varianter som alla bygger på något så enkelt som ett foto av min the-burk, med stiliserat strandmotiv.
FÖLJESLAGAREN
När mamma dog för fyra år sedan blev clownen en följeslagare. Vet inte riktigt varför. Antar att det är den tunna linjen mellan skratt och grått som intresserar mig. En mjuk kropp. Ett stort och tungt huvud. Ställning för stöd. Kalla händer. Kalla fötter. Som att leka med dockor när man var liten. Som att leka vuxen. Leka omhändertagande. Berättar utan ord. Handlaget. Koncentrationen. Formatet. Nu när morfar är borta kommer Clownen fram igen. Jag titta på den och ser mig själv. Ser litenheten.
Den här skulpturen har jag gjort av tygrester, fruktnät, garn, pärlor och sytråd samt skumbollar att locka håret med, inhandlade på en marknad i Peking.
SOPTOFFLOR
När jag ställde ut mitt arbete i Peking för några år sedan gjorde jag dessa tofflor.
Uttråkad och med kli i fingrarna började jag klippa en massa stumpar av emballageband. Det fanns hur mycket som helst av den varan där. Jag dog av lycka!
Knöt alla stumpar på ett snöre och sydde fast snöret i hotelltofflorna.
Nästa par, om jag får för mig att tillverka fler, ska kanske göras i bomullsgarn så kan jag städa samtidigt som jag hasar.
PARASITE EXHIBITION PART II
Nu äntligen finns det nya bilder från min parasitutställningsturné i Paris 2011. Se hit, se här!
PAPPERSLIKT VIKT
Idag bjussar jag på en drapering, gjord med förstärkt bomullsväv och nålad på en korsett. Älskar att jobba direkt på docka med sax, nålar och tuschpenna.
Vika, nåla, vika, nåla, klippa, testa, testa, nåla, testa, testa, klippa, nypa, lyfta, nåla.
Lustfylld koncentration!
FLAGGAT

Styling och design: Anna Lidström - A.K.A FRAUD. Photo: Ulrik Martin Larsen. Model: Linnea Bågander.
FRANSFJÄRIL
Väskan har jag gjort av en gammal duk med silkesbroderier, den tvinnade ullfransen är original och har hängt med från början. Mockafransar, småfransar och stortofsen i mitten har jag monterat dit. Väskan funkar både som ryggsäck och axelväska. En bra blandningen mellan säckpipa och fransfjäril.
STILBLANDNING

När jag blir kräkless måste jag gå loss, kombinera ihop det jag hittar på skrivbordet. Idag blev det detta, clown-tribe-pimp.
BURKIGT
Jag samlar på burkar, platta burkar. Plockar skitiga, flata, och förvridna aluminiumburkar ute på promenad. Funderar på vad jag ska ha dom till? Gillar den tillplattade formen och den avskavda färgen.

Jeremy Scott gjorde en klänning av burkar i sin s/s collection 2011. Undrar om han bankade burkarna själv eller om han hittade dem bilplattade på gatan? Bilplattat är att föredra tycker jag!
MUTTMAKT OCH FITTPRAKT

Fittavlan pryder sin plats i köket, kryddar varje måltid. Inget för den som har hår-i-maten-fobi. Själva könet är otrimmat afroperuk-krull, no brazilian syle här inte! Resten är ritat med torrpastell på jerseytyg, stoppat med kuddfluff och fasthäftad på en plywood och sedan fäst i guldramen.

Tidigare prydden könstavlan en gigantisk krinolin.

Här pryder härligheten Evelina, min amazonkvinna till vän, snyggaste honan i Götet! Jag var inspirerad av fotografen Jan Saudek när jag gjorde denna tyll- och muttdröm. Kolla in hans fantastiska bilder HÄR.

TÄNK NYTT TÄNK BÄTTRE






Nu har det trillat in lite recensioner från förra helgens visning i London. Uppenbarligen har min tanke med kollektionen gått fram. Bra. Så alltså, dags att tänka nytt kring eco-fashion, dags att gräva fram det som finns i soptunnan, se potentialen i det vi avfärdar som skräp eller blundar inför. Världen är full av plast, sopbergen växer. Tänk nytt. Tänk bättre. (Re) agera.
Fraud Matters!
Fashion 156 on Anna Lidström:
"Of the MA collections, Anna Lidstrom’s designs stood out for their unique manipulation of industrial materials that challenged expectation. A beautifully cut suit made from refuse-sack plastic gave the impression of ‘found’ material, whilst foam and gaffa tape bracelets took ordinary objects and re-invented them as directional accessories. Foam, cardboard and even rubber were also used – with a pleated, cardboard a-line skirt standing out as a craftsmanship triumph. Vivid colours were introduced in the form of a vibrant blue foam jacket, colour-blocked against a pillar-box red voluminous plastic skirt and rubber and metal coiled necklaces completed the looks"
Samantha Farr on Anna Lidström:
“Woven plastic crinkled suits, transparent polyethylene smock dresses, hosepipe necklaces and cardboard bangles. Artificial imitations of natural materials were the basis for this imposing collection. Industrial materials were juxtaposed against the femininity of shape and flesh. The versatility of unorthodox materials was showcased as the designer addressed the issue of chemical innovation in fashion. The wonderfully named ‘Fraud Matters’ collection was a witty interpretation of eco luxury”
Chloe Sexton on Anna Lidström:
"One of the most intriguing collections was that of Anna Lidstrom, who used industrial materials to create a thought provoking collection, questioning our usage of materials. A trouser suit was created out of bin liners, and yet because of the incredible tailoring, it almost took on the appearance of patent leather. Red plastic sheeting was manipulated, to create a voluminous dress, and paired with a blue jacket crafted from foam. Cardboard was pleated to create a stiff A-Line skirt, that took on the appearance of a lampshade, and with jewellery made from gaffer tape, coiled metal and polystyrene, Lidstrom managed to create a haute couture collection from the mundane"
Klicka HÄR för att se visningsfilmen.
UNDERBARACLARA

Inspirerad av syrran, hennes förkärlek för färg och vimplar, hennes sockersöta syrlighet och skinn på näsan, har jag skapat denna outfit. Som vanligt är det kryddat med 1dl clown, 4 msk tribe och 8 kg lekfulhet.

Model: Linnea Bågander. Fotograf: Ulrik Martin Larsen.
EN GÅNG TILL
Idag är det dags att dra fram kläderna igen.

Visning på Vauxhall i London i kväll. Vi hoppas på mycket folk i publiken.
FÅNGSTEN

Sju år har gått sedan Clara fångade sin fina Jakob. Tre år sedan de gifte sig och jag brottades med berg av tyllvolanger. Enda sättet att fästa fast dem var att sy för hand.

Det tog ungefär en vecka att bli klar med allt. Jag lyckades med bedriften att både sola och sy på samma gång. Iförd bikini sydde jag tills långfingret fick en förhårdnad som varade hela hösten. Det var det värt. Syrran blev sjukt snygg! Min kära sambo hade den goda smaken att fånga brudbuketten framför näsan på alla snopna babes. Syrran hade satsat all muskelstyrka, likt en friidrottare, på ett enda jättekast. Sjukt nöjda, båda två.
GRATTIS!
CLOWNFREDAG




Efter en datoriserad dag med CFCF på repeat måste jag bli Clown för att återfå förståndet! Håller jag på att bli tokig kanske?
Trevlig helg på er!
PARASITEN PÅ SKITEN
Vart jag mig i välden vänder finns alltid en plats att parasitera på! Jag har ställt ut på toaletter på Tate Modern i London, Louvren och Palais de Tokyo i Paris, på gator och på torg och andra ställen. Toaletten är det bästa galleriet!
VILLLE VESSLA
Hatkärlek är vad jag känner inför dessa skor! Äckelkänslor light, besatthet, humor och oväntade material är allt som oftast basen i det jag gör.
PAPPER OCH PLAST

Kjolen är gjord i plisserad kartong, toppen i en omarbetad regnponcho, skorna är tejpade med gaffa.

Jackan är gjord i diskunderlägg, klänningen i bokplast, armband i styrolit, skorna är klädda med rosa post-it.
MODEVECKAN

Så var det dags att packa väskan ännu en gång. Visning 12:00 i tältet, Kungsträdgården nu på torsdag med klasskompisarna. Bildbevis kommer till helgen!
PLISSÉ PLEASE
Pappa påstår att jag varit ekorre i tidigare liv, kan inte se någon annan förklaring till mitt samlande. Detta budgetsmycke är tillverkat av 2 kuvert, ett från banken, ett från H&M klubb. På baksidan sitter en stor säkerhetsnål fäst med en bit gaffatejp. Sjalen är eget mönster och tryckt med en screenram på svart tricot.